Het is voor onze stichting weer een succesvol jaar geweest met mooie projecten en – wat zeker niet onbelangrijk is – dat wij nu onze medische gassensysteem gecertificeerd kunnen opleveren! Ook hebben we het afgelopen jaar een aantal nieuwe jonge technici bij onze organisatie kunnen verwelkomen die perfect in onze groep passen.

1e Kinderziekenhuis Chisinau, Moldavië.
In april hebben wij met een groep (8 technici) een start gemaakt in het 1e kinderziekenhuis in Chisinau waar jaarlijks meer dan 8000 bevallingen plaats vinden. In een centraal gebouw op het terrein hebben we twee persluchtcompressoren met filterstraten geplaatst en van daaruit zijn speciale koperbuizen door dikke slangen in de grond naar drie gebouwen gelegd.Ipad foto's Jan 01-12-2013 1372

In deze drie gebouwen hebben we op verschillende afdelingen zoals intensive care, operatiecentrum, bevallingskamers afname punten voor zuurstof, perslucht en CO2 aangelegd.

Door de grote van dit project is in 2 sessies van 2 weken dit mooie project in oktober met een groep van (8 technici) afgerond. In totaal zijn in dit kinderziekenhuis 130 perslucht, 113 zuurstof en 3 koolzuur afnamepunten aangelegd die zijn voorzien van zuurstofflowmeters en vacuüm-injecteurs.

Kinderziekenhuis Balti.
991_640x480Voor project Hope is in september een groep (8 technici) 2 weken naar een kinderziekenhuis in Balti geweest waar jaarlijks 3750 bevallingen plaats vinden, hier zijn 2 persluchtcompressoren en een omschakelunit voor zuurstof geplaatst.
Op de intensive-care, operatiekamers en bevallingskamers zijn gasafnamepunten voor zuurstof en perslucht gemaakt die zijn voorzien van zuurstofflowmeters en vacuüm-injecteurs.

Toekomst?
Voor 2016 zijn de voorbereidingen in volle gang, er zijn een aantal ziekenhuizen in Moldavië die ook graag een centraal medisch gassensysteem willen hebben, komende maanden zal duidelijk worden voor welk ziekenhuis we een project gaan opstarten.

Bedankt.
Als laatste en zeker niet onbelangrijk wil ik alle sponsoren en vrijwilligers bedanken voor hun bijdrage en misschien wordt 2016 weer zo’n mooi jaar.
Namens de leden van ons bestuur
Jan Scheerder